ÅRØ BANEN
Udgangspunktet
for denne H0-sporplan er et eksisterende udstillingsanlæg, der snarligt tænkes
at blive udvidet til et større anlæg i et kælderrum af form og mål som på
tegningen. Udstillingsanlægget
tilhører NMJK, og kunne i sommerens løb beses på godset Sparresholm ved
Næstved. Det nuværende anlæg har målene 400 x 170 cm., og består af en
dobbeltsporet ringbane. På den ene side (A) er anlagt stationen Skovby, hvor
forbilledet er en typisk dansk landstation udstyret med lidt ekstra faciliteter
såsom signalpost, remise, kulgård og vandtårn (B). Bag stationen
ligger byen, fortrinsvis et- og toplanshuse samt lidt grønne områder. Længere
ude strækker markerne sig over et bakkedrag, altså den rene idyl… sådan
forefindes anlægget i sin nuværende form. Efterhånden
skal anlægget udvides med ekstra endestationer, således at der opstår en
dobbeltsporet punkt-til-punkt-bane. Grundformningen
i anlægget bibeholdes, dog gøres det lidt smallere, således at der bliver
plads til de to endestationer og betjening af anlægget. Skovby skal
således have en lille havn og sporet er næsten lagt. Overgangsstykket til
havnen fremstilles således, at det er til at tage væk, når der arbejdes på
anlægget. Af det lille
landkort fremgår det, at vi befinder os på en ø, Årø, der er et driftigt
lille samfund. Man har opbygget en del industri, der kræver et godt
transport-system. Industrien er især samlet i de to byer Fagersted og Skovby
Havn.
|
|
Fagersted er
samtidig feriecenter om sommeren pga. de fine badestrande på den nordlige del
af øen. Her findes også en del sommerhusområder, så behovet for transport er
stort om sommeren. Herudover er der naturligvis mange, der pendler til/fra
arbejdet i Fagersted og Skovby.
Godstrafikken
er stort set delt i to grupper: Den lokale godstrafik Fagersted – Skovby Havn,
og godstrafikken til fastlandet via Allerup, evt. videre til øvrige indland og
udlandet.
Tidsmæssigt
er perioden sat til 1950 – 65 (det er vor svaghed), i det det ofte giver de
mest spændende og sjove tog, samt kørsel med en blanding af damp og diesel.
Trækkraften på
banen kan f.eks. være MY, MX, MO når det gælder diesel mens dampen kan repræsenteres
af C-, P-, G-, og D-maskiner. N- og S-maskiner haves til disposition, men da de
nye endestationer får drejeskiver placeret, bliver S-maskinen overflødig, og
N-maskinen afløses af nyligt leveret MX’ere (i ældre design naturligvis).
Til rangering
i Fagersted er øremærket 1 stk. Q eller MH. Skovby vil blive tildelt en f. I
forvejen findes en Hs-maskine.
Allerup
tildeles en F og en MH, da der skal ydes temmelig meget med for at få rangeret
vogne til/fra færgen.
Lokaltrafikken
skal bestrides af MO-vogne. Den tungere persontrafik varetages af MY-, C- eller
P-maskiner. MX og litra D tager sig af godstrafikken.
Personvognene
skal være en blanding af træ- og stålvogne som CA, Cc, Ac, Avm, CM, CP,
AF,CQM, CPS o.s.v. Post- og bagagevogne skal helst være af litra DA, DD, DR, EH,
EA og ECO for at passe ind tidsmæssigt.
Godsvognene i
den periode er mangfoldige f.eks. anvendes Q, HD, IAL, IAR, PE, PT(R), PB og
private tank- og ølvogne. Førstnævnte til oliedepotet i Fagersted, sidstnævnte
til øldepotet i Skovby.
Bygninger
De forskellige
bygninger på anlægget er selvbyggede efter virkelige forbilleder eller fra
HELJAN’s righoldige sortiment.
Eksempler:
Fagersted Station, Heljan nr. 120, signalpost nr. 1754, værksted og pakhus skal
være selvbyg, mens lager er Heljan nr. 145.
Skovby er en
selvbygget station, men man kunne anvende Holme Olstrup nr. 157. Remisen er
Klampenborg gamle remiser,
Signalposten
er en model af den nu nedrevet signalpost i Næstved. Vandtårnet er den typiske
gamle DSB-type, også selvbygget.
Skovby Havn
fremstilles som selvbyg (vi er i gang).
Allerup
Stationsbygning er Heljan nr. 153, pakhus Heljan nr. 1768 (let ombygget),
signalposten Heljan nr. 1751, remisen bliver selvbygget… og sådan kunne vi
blive ved.