Jan
Larsens modeljernbane November 2020 - tilrettet i 2023
Forbillede Deutsche Reichbahn (DDR) og DSB Epoke
III, IV og V - 1949 til ca. 1993
Tema: 1) Størstedelen
af anlægget: Et sted i ”Midt-DDR” i 1970´erne. Det rullende materiel spænder dog, som nævnt
under ”epoke”, over
perioden
1949 - ca. 1993. Det tilstræbes at køre med epokerigtige oprangeringer.
2)
En lille del af anlægget: Gedser
station med færgeleje og færge omkring perioden 1970´erne og 1980´erne.
|
|
|
Stationsforstanderboligen i Gedser |
E 991 klar til afgang fra Gedser med persontog |
Mo med styrevogn Cls klar til afgang fra
Gedser |
Sporplan:
Dobbelsporet
hovedbane med to sidebaner. Hovedbanen er reelt en rundbane, hvilket dog
"sløres" ved at banen kører ”om sig selv” i to niveauer.
Hertil kommer at dele af strækningen ligger skjult i tunneller og ”undergrund”. Hovedbanen er under elektrificering.
Største station er
”Neukauffen”, der er station i en mellemstor
provinsby. Neukauffen er
udgangspunkt for de to sidebaner, der begge er enkeltsporede.
Den
ene sidebane fører op i et nærliggende bjergområde til stationen ”Annaberg” tæt på grænsen til Vesttyskland.
Den
anden sidebane, måske reelt en enkeltsporet hovedbane, skjult på en stor del af strækningen, fører til
færgehavnen i Gedser. Denne direkte
sporforbindelse mellem DDR og Danmark er naturligvis fuldstændig urealistisk, men jeg tillader mig at betragte den som et eksempel på modelbyggerens ”kunstneriske frihed”!
Stationerne:
Neukaffen er en mellemstor station med primært persontrafik, dels gennemgående eksprestog, internationale tog, lokaltog og sidebanetog til/fra Annaberg. Godtrafikken er begrænset til lidt stykgods, der håndteres i godsekspeditionen.
|
|
|
|
Stationen i Neukauffen |
VT 18.16
"Neptun" klar til afgang mod Kbh. via Warnemünde og Gedser |
Posthuset i Neukauffen |
Posthuset i Neukauffen |
Neukauffen har et maskindepot til damp- og diesellokomotiver med en sekssporet remise med drejeskive, kulgård og dieseltankanlæg. Ved siden af maskindepotet er der tre opstillingsspor til personvogne. Langs den ene opstillingsspor er der en ”serviceperron” til brug ved indvendig rengøring af personvogne og til brug ved udvendige småreparationer.
|
|
|
|
Maskindepotet i Neukauffen |
Lokleitung ved maskindepotet i Neukauffen |
Kulgården ved maskindepotet i Neukauffen |
"Ludmilla" diesellok klar til afgang med godstog fra Neukauffen |
Neukauffen har en sporvejslinie, der pt. er under renovering og derfor ude af drift.
|
|
|
Gadeparti fra Neukauffen, i baggrunden sporvogn |
Gadeparti fra Neukauffen, i baggrunden politistationen |
Politistationen, "Die Volkspolizei dein Freund und
helfer"" |
Annaberg er en lille bjergstation oprindelig tænkt som endestation for bjergstrækningen. Banen er dog forlænget via en stålbro over en dal, hvor hovedbanen løber. Strækningen forsætter efter broen med en nedkørsel til Neukaffen. Lidt ”snyd” da der jo således er tale om en rundbane! Trafikken til/fra Annaberg består af en beskeden persontrafik, der klares af en skinnebus ”Ferkeltaxe” og mindre, ofte damptrukne persontog med ældre personvognsmateriel samt materieltranporter med godsvogn til NVA´s ”Grenztruppen”, der varetager grænsebevogtningen ved grænsen, der forløber på bjerget over stationen. Forbindelsen til grænseanlægget og til landsbyen Annaberg går via en biltunnel ikke langt fra stationen.
|
|
|
|
"Ferkeltaxe" på stationen i Annaberg , i bagrunden vagttårn
på bjerget |
Stålbroen ved Annaberg |
Der arbejdes på en "Trabbi" på E. Mielkes autoværksted |
E. Mielkes "Minol" tankstation i tilknytning til
autoværkstedet |
Buchholz er mindre station på hovedstrækningen. Stationen har kun lokal persontrafik og meget sporadiske godstransporter, der håndteres i den lille godsekspedition. På førstesalen i stationen er der en blokpost, hvor trafikken i blokafsnittet omkring stationen styres.
|
|
|
|
Stationen i Buchholz |
Banearbejderboliger i Buchholz, der hænges vasketøj op |
Manuelle bomme ved baneovergang i Buchholz |
Banearbejderbolig i Buchholz, der klippes hæk |
Teknik/styresystem:
2-skinnedrift.
Anlægget kan køres både digitalt og analog.
Digitalsystemet
er Roco med Multimaus.
Analogsystemet
består af tre dobbelte kørepulte fra Togcenter Gentofte.
Anlægget er opdelt i 6 totalt adskilte kredse. Da
kredsene er totalt isolerede fra hinanden, kan der køres analogt eller digitalt i en kreds uafhængigt af de
øvrige kredse. Der kan naturligvis kun
køres mellem to kredse, hvor der er valgt samme styresystem!
Sporskifterne
skiftes analogt på sportavlen. Signalsystemet med vingesignaler
er under etablering.
|
|
"Fortschritt" traktor med gyllevogn på vej til....... |
.....det lille landbrug, der har undgået nationaliseringen |